Melitta Schenk Gräfin von Stauffenberg, z domu Schiller, to postać, która z pewnością zapisała się na kartach historii. Urodziła się 9 stycznia 1903 roku w Krotoszynie, a swoje życie zakończyła 8 kwietnia 1945 roku w pobliżu Straubing. Była ona niemiecką kapitan lotnictwa wojskowego oraz utalentowaną konstruktorką samolotów.
Warto podkreślić, że Melitta była jedną z zaledwie dwóch kobiet, które w Niemczech otrzymały Krzyż Żelazny II Klasy, co stanowi niezwykle cenną nobilitację i uznanie dla jej wkładu w lotnictwo wojskowe.
Życiorys
Melitta Schenk Gräfin von Stauffenberg była niezwykle interesującą postacią. Jej życie rozpoczęło się w rodzinie z zz historii żydowskiej. Jej ojciec, Michael Schiller, był budowlanym radcą, natomiast matka, Margaret z domu Eberstein, pochodziła z rodziny handelników futrami. Melitta wychowała się wśród czwórki rodzeństwa, a rodzina Schillerów osiedliła się w Jeleniej Górze.
W 1922 roku rozpoczęła swoją edukację na Wyższej Szkole Technicznej w Monachium, gdzie studiowała matematykę, fizykę oraz inżynierię lotniczą, kończąc naukę w 1927 roku. Jej kariera zawodowa rozpoczęła się w 1928 roku w Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt, gdzie pracowała w dziedzinie lotnictwa eksperymentalnego w Berlinie-Adlershof. W tym czasie uczyła się także pilotażu samolotów. Niestety, z powodu pochodzenia żydowskiego została zwolniona z Luftwaffe w 1936 roku.
W międzyczasie, zatrudniona w firmie Askania w Berlinie, Melitta wniosła istotny wkład w rozwój systemów nawigacji oraz kierowania dla wodnosamolotów, takich jak Blohm & Voss Ha 139 oraz Dornier Do 18. W 1937 roku połączyła swój los z historia, Alexandrem Grafem Schenkiem von Staufenbergiem, co wpłynęło na jej odbiór w społeczeństwie, eliminując napięcia związane z jej pochodzeniem.
Melitta była drugą kobietą w historii Niemiec, która 28 października 1937 roku została mianowana kapitanem lotnictwa, zaraz po Hannie Reitsch. Uzyskała licencję pilota na wszystkie typy samolotów, w tym również na akrobacje i szybowce.
W 1939 roku w Rechlinie, w Meklemburgii, rozpoczęła pracę jako pilot doświadczalny, specjalizując się w badaniach celności zrzutu bomb z lotów nurkowych. Jej imponujące osiągnięcia obejmowały aż 2,5 tysiąca nurkowań za sterami wojskowych maszyn, co niejednokrotnie skutkowało jej wykonaniem 15 lotów dziennie z wysokości 4000 metrów. Jej działalność miała kluczowe znaczenie w ochronie rodziny Schillerów przed obozami koncentracyjnymi.
Od 1942 roku Melitta poświęciła się badaniom nad samolotami dla Akademii Luftwaffe w Berlinie-Gatow. Otrzymała Krzyż Żelazny II Klasy w 1943 roku za swoje osiągnięcia w obronie przed atakami alianckimi. W 1944 roku uzyskała magisterium oraz została kierowniczką instytutu doświadczalnego Versuchsstelle für Flugsondergeräte.
Po nieudanym zamachu na Hitlera, zorganizowanym przez jej męża, 25 lipca 1944 roku została aresztowana w ramach odpowiedzialności zbiorowej, jednak ze względu na kluczowe zadania wojenne, zwolniona 2 września 1944 roku.
W tragicznym finale jej życia, 8 kwietnia 1945 roku, podczas lotu do południowych Niemiec w poszukiwaniu męża, została zestrzelona przez amerykańskiego pilota w pobliżu Straßkirchen w Bawarii. Po awaryjnym lądowaniu zmarła na skutek odniesionych ran postrzałowych.
Odznaczenia
- Krzyż Żelazny II Klasy – 1943,
- Złota Odznaka Pilota z Rubinami i Brylantami – 1943.
Przypisy
- a b c d e f Melitta Gräfin Schenk von Stauffenberg, geb. Schiller. drk.de. [dostęp 04.06.2011 r.]
- a b c d Fuchs, Margot: Schenk von Stauffenberg, Melitta Gräfin, w: Neue Deutsche Biographie 22 (2005), s. 678–679.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Albin Walenty Rak | Karol Świnarski | Marian Langiewicz | Wawrzyniec Mazany | Radosław Kląskała | Paweł Bielawny | Wiesław MarszałekOceń: Melitta Schenk Gräfin von Stauffenberg