UWAGA! Dołącz do nowej grupy Krotoszyn - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Theodor Kullak


Theodor Kullak, urodzony 12 września 1818 roku w Krotoszynie, to postać o znaczącym wkładzie w świat muzyki klasycznej. Jako wybitny niemiecki pianista oraz pedagog, Kullak wywarł trwały wpływ na przyszłe pokolenia artystów. Zmarł 1 marca 1882 roku w Berlinie.

Warto wspomnieć, że Theodor miał brata, Adolpha, który również zyskał uznanie w dziedzinie muzyki. Dodatkowo, był ojcem Franza, co ukazuje jego silne powiązania rodzinne w świecie sztuki.

Życiorys

Na początku swojej muzycznej kariery, Theodor Kullak miał zaszczyt uczyć się pod okiem księcia Antoniego Henryka Radziwiłła, z pomocą Albrechta Agthego. W 1837 roku, zgodnie z życzeniem swojego ojca, przeniósł się do Berlina, gdzie rozpoczął studia z zakresu medycyny i prawa. Jednocześnie kontynuował rozwój umiejętności muzycznych pod okiem Siegfrieda Dehna oraz Wilhelma Tauberta.

Później, w latach 1842-1843, Kullak udał się do Wiednia, gdzie otrzymał roczne stypendium, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów jak Carl Czerny, Simon Sechter i Otto Nicolaus. Po powrocie do Berlina w 1846 roku, zajął się nauczaniem gry na fortepianie oraz objął stanowisko nadwornego pianisty króla pruskiego.

W 1850 roku, w krótkim czasie po wspólnym założeniu szkoły muzycznej, znanej później jako Konserwatorium Sterna, z Juliusem Sternem oraz Adolfem Bernhardem Marxe, Kullak wszedł w konflikt z partnerami. W 1855 roku postanowił założyć własną instytucję, Neue Akademie der Tonkunst, która szybko stała się jedną z największych prywatnych uczelni w Niemczech. Jej działalność obejmowała zatrudnienie blisko 100 nauczycieli, a liczba uczniów sięgnęła 1100.

Wśród wielu utalentowanych osób, które miały przyjemność kształcić się pod okiem Theodora Kullaka, znajdują się znane nazwiska, takie jak Maurycy Moszkowski, Heinrich Hofmann, Edmund Neupert, Jean Louis Nicodé, Xaver Scharwenka, Philipp Scharwenka oraz Hans Bischoff.

Twórczość

Był postacią uznawaną za znakomity pedagog w dziedzinie gry na fortepianie. Jego technika charakteryzowała się niezwykłą precyzją oraz zdolnością do wydobywania różnorodnych niuansów wyrazowych, co czyniło go artystą wyjątkowym w swoim fachu.

Tworzył wirtuozowskie kompozycje fortepianowe, takie jak Koncert c-moll, różne etiudy, a także miniatury. Jego prace miały na celu nie tylko wzbogacenie repertuaru fortepianowego, ale również ukierunkowanie młodych pianistów na technikę oraz interpretację utworów.

Dodatkowo, opublikował wiele cennych prac dydaktycznych, w tym: Schule des Oktavenspiel (Berlin 1848), Schule der Fingerübungen (około 1850), Ratschläage und Studien (około 1852), oraz Materialen für den Elementar-Klavierunterricht (około 1859). Dzięki tym publikacjom wpływał na kształcenie kolejnych pokoleń pianistów.

Przypisy

  1. a b c d e f g Baker’s Biographical Dictionary of Musicians. T. Volume 3 Haar–Levi. New York: Schirmer Books, 2001, s. 1984.
  2. a b Encyklopedia muzyki. red. Andrzej Chodkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006, s. 472.
  3. a b c d The Harvard Biographical Dictionary of Music. Cambridge: Harvard University Press, 1996, s. 472.
  4. a b c d e f g h i j Encyklopedia Muzyczna PWM. T. 5. Część biograficzna klł. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1997, s. 232.

Oceń: Theodor Kullak

Średnia ocena:4.65 Liczba ocen:23